Nieuws Oosterstraat te Groningen
Hieronder leest u het laatste nieuws over Oosterstraat te Groningen Heeft u ook een nieuwsbericht over 'Oosterstraat' dan kunt u deze sturen naar info@streetservice.nl en wij zullen uw nieuwsbericht zo snel mogelijk plaatsen.De raadsfractie van de VVD maakt zich zorgen over de route van de
vrachtwagens die het sloopafval van de oostzijde van de Grote Markt gaan
afvoeren. Vanaf 5 september rijden in totaal 5.000 vrachtwagens met sloopafval
door de Oosterstraat. Dat heeft geleid tot grote zorgen bij de
ondernemers. Bovendien is parkeren in de buurt van de Oosterstraat
maandenlang niet mogelijk omdat de oude parkeergarage in de Naber
Passage dicht gaat voor de nieuwe aan het Damsterdiep klaar is. De VVD-fractie wil van het gemeentebestuur weten waarom de
vrachtwagens door de Oosterstraat rijden en of er overleg hierover met
de ondernemers is geweest. Bron: OogTV
Minder goed lopende winkelstraten in Groningen krijgen de komende twee jaar een winkelstraatmanager. Die gaat de winkelstraten, samen met de ondernemers, aantrekkelijker maken voor het winkelend publiek.
Het gaat in eerste instantie om de winkelstraten in het Ebbingekwartier, de winkelstraten rond het Damsterdiep, de Gelkingestraat, de Steentilstraat en de Oosterstraat. Deze straten trekken minder bezoekers dan gewenst. Problemen die er spelen zijn onder meer leegstand, verrommeling en soms zelfs onveiligheid.
Karakter
In samenwerking met de ondernemersverenigingen stelt de gemeente er een winkelstraatmanager aan. Zijn primaire taak is het aantrekkelijker maken en houden van deze straten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het tegengaan van leegstand en het creëren van een duidelijk karakter voor de winkelstraat. De winkelstraatmanager zal ook proberen om nieuwe ondernemers aan te trekken die passen bij het karakter van de straat. Andere speerpunten zijn: promotie, het versterken van de ondernemersvereniging, samenwerking met de politie en voorstellen doen voor verbeteringen van de openbare ruimte.
Winkelpand
Om meer winkelend publiek naar deze straten te trekken, roept het stadsbestuur ook twee nieuwe subsidieregelingen in het leven. De ene subsidie is voor het verbeteren van de kwaliteit van een winkelpand. De andere subsidie moet nieuwe ondernemers stimuleren om zich in de winkelstraat te vestigen.
Subsidieaanvraag
Naar verwachting gaat het project ‘winkelstraatmanagement’ eind 2010 van start. Het stadsbestuur trekt er 400.000 euro voor uit. Daarnaast loopt er een subsidieaanvraag van 120.000 euro bij het ministerie van Economische Zaken.
De statenfractie van GroenLinks vindt dat de provincie samen met de gemeente een trammaatschappij moet oprichten. Omdat de regiotram een centrale plaats inneemt in het openbaar vervoer moet de overheid het beheer niet uit handen geven. Deze maatregel past echter niet in de Nederlandse regelgeving, maar er is wel ruimte voor in de Europese wet, aldus fractievoorzitter van GroenLinks Wiebe van der Ploeg. De provincie neemt over een jaar een besluit over de regiotram en over dit voorstel van GroenLinks.
Bron: OogTV
De protesten tegen de voorgenomen dubbele tramlijn door de Oosterstraat in Groningen hebben geen succes gehad. Integendeel. Waar collegepartij SP vorige maand nog vrij kritisch was over de tram, is daar nu weinig meer van te bespeuren.
Ondernemers uit de binnenstad liepen de afgelopen weken te hoop tegen de plannen en deden gisteravond nog een laatste poging om de bouw van de trambaan te voorkomen. Allerlei bedrijvenorganisaties vroegen de raadscommissie verkeer om de aanleg uit te stellen en eerst met de tweede lijn te beginnen. Wethouder Karin Dekker (GroenLinks) en de collegepartijen willen daar echter niets van weten.
Volgens Dekker luistert de politiek wel naar de kritiek, maar moet zij een eigen afweging maken in een groter belang. Ze vindt het geen achteruitgang dat tienduizenden Stadjers hun rechtstreekse busverbinding met de Grote Markt kwijtraken en moeten overstappen op de tram. Ze wil perse een regiotram, die niet zonder bovenleiding kan en groter en duurder is. Daardoor hoeven inwoners van Winsum, Bedum, Zuidhorn en Hoogezand niet over te stappen om op de Grote Markt te komen. In de Oosterstraat blijven fietsers volgens haar welkom. Er komen als het even kan ook fietsenstallingen.
De gemeenteraad stelt het tracé van de tramlijn tussen Hoofdstation en Zernike op 17 juni definitief vast. Of de plannen doorgaan, hangt af van de (exploitatie)kosten. Die zijn in januari of februari duidelijk. Dekker wil in 2011 met de aanleg beginnen. De eerste tram kan dan in 2014 rijden.
Bron: DvhN
Donderdag 25 Augustus 2011
De raadsfractie van de VVD maakt zich zorgen over de route van de vrachtwagens die het sloopaf... » lees meer
Donderdag 8 Juli 2010
Minder goed lopende winkelstraten in Groningen krijgen de komende twee jaar een winkelstr... » lees meer