Nieuws in en uit Groningen
Hieronder leest u het laatste nieuws uit Groningen Heeft u ook een nieuwsbericht over 'Groningen' dan kunt u deze sturen naar info@streetservice.nl en wij zullen uw nieuwsbericht zo snel mogelijk plaatsen.De Schoenenfabriek uit Groningen heeft zondag de Best Customer Experience Award gekregen, een onderscheiding voor de beste winkelbelevenis voor de klant. De schoenenwinkel kreeg de prijs op de Dutch Retail Experience Awards in Amsterdam.
De prijzen worden jaarlijks uitgereikt door Goodbrandz. Deze organisatie wil vernieuwende winkelconcepten stimuleren. Volgens Goodbrandz draait het tegenwoordig niet meer om de aankoop zelf, maar om entertainment en beleving in de winkel.
'Verfrissend concept'
De winnaars van de awards worden door een onafhankelijke jury gekozen. Volgens de jury is het kopen van schoenen bij De Schoenenfabriek, met onder meer een vestiging aan de Vismarkt in Groningen, een feestje: 'Het is de eigenaar in een meer dan verzadigde markt gelukt om een totaal authentiek en verfrissend concept neer te zetten. De winkel heeft veel stoere en industriële elementen, waarmee zij voorloper waren.'
Ook de webshop van De Schoenenfabriek viel in de smaak bij de jury. Bron: RTV Noord
In februari stopte de gemeente de bouw voor een periode van vier maanden om na te gaan hoe het gebouw aardbevingsbestendig gebouwd kan worden.
Wethouder Paul de Rook verwacht dat begin juli met een oplossingsrichting te komen. Het kost nog een aantal weken om de verschillende oplossingsrichtingen door te rekenen. Het onderzoek loopt nog. Hierover vindt intensief overleg plaats tussen de gemeente, de NAM en het Ministerie van Economische Zaken. “Vooral de techniek is ontzettend complex”, aldus de wethouder.
Oplossing
De bouwpauze duurt in elk geval tot 1 juli waarna de gemeente hoopt een definitieve oplossing te presenteren. De NAM en het Ministerie nemen de kosten voor het uitstel van de bouw voor hun rekening. Dat geldt ook voor het aardbevingsbestendig maken van het Forum.
De gele stenen die zorgen voor eenheid in de binnenstad, worden door het gebruik op sommige plekken te glad. Daarom gaat de gemeente op drie kruispunten, waar nodig, het eerder opgeruwde oppervlak uitbreiden. In de Zwanestraat krijgen de gele stenen een vrijwel onzichtbare coating die ze stroever maakt.
Vanaf de jaren ‘90 is de binnenstad geplaveid met de, inmiddels voor Groningen zo karakteristieke, gele steen. Deze zorgt voor een rustig en herkenbaar straatbeeld. Wel raakt de stroefheid van de stenen door het gebruik aangetast. Daarom worden bij drie kruispunten in de binnenstad meer stenen ruwer gemaakt.
Plekken
Dat gebeurt door ze te stralen met stalen kogeltjes. Het gaat om de kruisingen Zuiderdiep/Ubbo Emmiusstraat en Zuiderdiep/Ypenmolendrift. Ook de kruising Steentilstraat/Rademarkt pakt de gemeente op deze manier aan.
Zwanestraat
In de Zwanestraat probeert de gemeente een nieuwe methode uit. Hier wordt de bestrating na intensieve reiniging met een coating behandeld. Deze laag is nauwelijks te zien en levert stroevere stenen op. De komende jaren volgt de gemeente het effect van deze behandeling. Deze manier van stroever maken is misschien ook op andere plekken in de binnenstad toe te passen.
Diepenring
Voortvloeiend uit de Binnenstadsvisie krijgt een aantal geasfalteerde straten binnen de Diepenring in de komende jaren ook bestrating met gele stenen. Voor deze uitbreiding van het gele stenen-gebied zoekt de gemeente naar een alternatieve gele steen, die aansluit bij de bestrating die nu wordt gebruikt.
Kosten
Voor de aanvullende maatregelen om op diverse plekken in de binnenstad de gele stenen stroever te maken is voor 2016 tot en met 2018 175 duizend euro per jaar gereserveerd. Dit jaar betaalt de gemeente het opruwen uit de begroting voor het onderhoud van de stad.
Het Ebbingekwartier is de plek van de Culinaire Verleiding en een Food- en Music Festival. Zaterdag 6 juni is de Dag van de Stadslandbouw met een fietstocht langs buurtmoestuinen en een picknick in het Noorderplantsoen. De events zijn het bewijs van een groeiende en actieve voedselbeweging in Groningen waar mensen bewust kiezen voor gezond, lekker en duurzaam geproduceerd eten.
Wethouder duurzaamheid Mattias Gijsbertsen: “Als stad vinden we de relatie met het Ommeland belangrijk en we ondersteunen initiatieven die consument en producent weer aan elkaar verbinden. Denk aan de Ommelander Markt, de ontwikkeling van het Suikerunie-terrein, de Eetbare Stad, de moestuin voor de Voedselbank Toentje en de prachtige duurzame events van het komende weekend. Weten wat je eet, waar het vandaan komt en hoe het geproduceerd wordt, is goed voor je gezondheid en welzijn en het draagt bij aan een duurzame wereld. Ik vind het een mooie ontwikkeling om te zien dat de voedselbeweging is Groningen zo snel groeit en verbreedt.”
Voedsel-thema
De Youth Food Movement organiseert het Food Film Festival. Naast een selectie films biedt ‘FFF on Tour’ een podium voor talentvolle regionale chefs en wordt er per locatie een actueel voedsel-thema geagendeerd. In Groningen is Melk het thema waarmee ons huidige voedselsysteem aan de kaak gesteld wordt met onder andere een Melkcollege en de film Moo Man.
Culinair event
Tijdens het Startup Weekend Groningen Food werken beginnende startende ondernemers 54 uur samen met ontwikkelaars, ontwerpers, marketeers en product managers aan het verzamelen van ideeën, het vormen van teams, het ontwerpen van producten en het presenteren van startups. De winnaar krijgt een coachingstraject om echt op te starten. De Culinaire Verleiding en het Food- en Music Festival in het Ebbingekwartier is een nieuw culinair event in de stad waarbij verschillende keukens en foodtrucks hun specialiteiten tonen.
Buurtmoestuinen
Zaterdag 6 juni is de landelijke Dag van de Stadslandbouw. In Groningen fietst wethouder Mattias Gijsbertsen vanaf 12.00 uur mee in een tocht die voert langs vijf buurtmoestuinen die opgezet zijn door bewoners. Groningen telt 55 buurtmoestuinen, een enorm succes, waarbij braakliggend openbaar groen door bewoners wordt ingericht en onderhouden tot buurtmoestuin. De fietstocht start aan de Crematoriumlaan en eindigt met een picknick in het Noorderplantsoen.
Voetgangers en fietsers krijgen de komende jaren meer ruimte in de binnenstad en bussen gaan niet meer over de Grote Markt maar over de Diepenring. Dat schrijft het college van B&W in de conceptvisie ‘Bestemming Binnenstad’. Centraal uitgangspunt is dat het stadshart van Groningen met inspanningen en betrokkenheid van alle partijen uitnodigt tot verblijf.
In het coalitieakkoord “Voor de Verandering” kondigden de coalitiepartijen aan te willen werken aan het visitekaartje van Groningen, de binnenstad en de Diepenring. In dit gebied wordt het steeds drukker en bovendien verandert het gebruik van de binnenstad. Beleving en ontmoeting worden belangrijker. De veelheid aan functies, zoals wonen, werken, studeren, winkelen en recreëren maakt de Groninger binnenstad aantrekkelijk en vitaal. Tegelijkertijd zorgt dit voor een toenemende druk op de beschikbare openbare ruimte.
Looproutes
Om de binnenstad nog aantrekkelijker te maken wil het college een netwerk van herkenbare en attractieve routes vanaf het hoofdstation, de Westerhaven en de parkeergarages aan het Boterdiep en Damsterdiep naar het stadshart. Fietsers en voetgangers krijgen hier volop de ruimte. Om dit te realiseren is het noodzakelijk om verkeersstromen te verschuiven. Meest in het oog springend daarbij is het verdwijnen van bussen op de Grote Markt en in de A-straat en Brugstraat. Uit onderzoek is gebleken dat dit niet leidt tot extra reistijd voor OV-reizigers. Wel zoekt het college naar passende oplossingen voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn om in het stadshart te komen. De infrastructurele aanpassingen die nodig zijn om bussen over de Diepenring te laten rijden, vergen een investering van 22,5 miljoen euro.
Inspraak
Tijdens het opstellen van de conceptvisie voor de binnenstad is gesproken met veel gebruikers en belanghebbenden. Ook de Let’s Gro Festivals van 2013 en 2014 hebben de nodige input opgeleverd. De gemeenteraad bespreekt de conceptvisie eind juni. Om iedereen in de gelegenheid te stellen om een mening te geven is de inspraakperiode na de zomervakantie. Naar verwachting zal de gemeenteraad de definitieve binnenstadsvisie eind dit jaar vaststellen.
De Stadspartij in de gemeenteraad van Groningen heeft het college van B en W om opheldering gevraagd over de problemen rond de bouw van het Groninger Forum. Donderdag berichtte RTV Noord dat delen van het Forum mogelijk gesloopt moeten worden om de constructie van het gebouw aardbevingsbestendig te maken. De Stadspartij maakt zich hier zorgen over en wil er de komende week over debatteren tijdens de gemeenteraadsvergadering. De partij heeft een verzoek om een interpellatiedebat ingediend. Temeer omdat inmiddels ook bekend is geworden dat de invoering van de Nationale Praktijk Richtlijn (NPR) voor aardbevingsbestendig bouwen opnieuw is uitgesteld. Bron: rtvnoord.nl
Op 6 maart 2016 gaat een gewijzigde dienstregeling in voor het busverkeer in Stad. Ook stelt het OV-bureau een aantal veranderingen voor in het openbaar vervoer van en naar Groningen. Het inspraaktraject hiervoor is gestart.
Op dinsdag 26 mei is er van 19.00 uur tot 21.00 uur een bijeenkomst voor wijk- en buurtbewoners en overige belangstellenden.
Hier zijn medewerkers van de gemeente Groningen, het OV-bureau en Qbuzz aanwezig om over de voorgenomen wijzigingen in gesprek te gaan. De bijeenkomst is aan het Gedempte Zuiderdiep 98 in Groningen.
In de bijlage leest u om welke wijzigingen het gaat. Een volledig overzicht van alle wijzigingen vindt u op:www.ovbureau.nl.
Rutte komt een patatje eten
“Het huidige beleid is te rigide en versnipperd”, aldus wethouder Joost van Keulen. “Wat niet in het huidige reclamebeleid is opgenomen, mag tot nu toe niet. Dat houdt nieuwe ontwikkelingen zoals LED-schermen tegen. Het nieuwe beleid wordt flexibeler en speelt in op nieuwe ontwikkelingen.”
Samen met ondernemers, de GCC, vergunningverleners en -handhavers, Marketing Groningen en bewoners heeft de gemeente uitgangspunten opgesteld voor nieuw, soepeler beleid dat ruimte biedt aan nieuwe ontwikkelingen. Eén van deze uitgangspunten is dat er per gebied een set regels komt, zodat de reclame beter past bij de omgeving. Ook krijgen ondernemers meer verantwoordelijkheid, zoals nu al gebeurt, als experiment, in de Zwanestraat.
Flexibel
Verder gaat de gemeente zich flexibel opstellen als het vervangen van oude reclame-uitingen een kwaliteitsverbetering oplevert. De regelgeving in het algemeen wordt eenvoudiger. En het nieuwe reclamebeleid moet ruimte bieden voor verder professionalisering van promotie in de openbare ruimte.
Meer in gesprek
De handhaving van de regels verandert ook. “Als we in het nieuwe beleid de teugels wat laten vieren, zoals we dat nu met het uitstallingenbeleid in de experimenteergebieden doen, dan betekent dat ook wat voor de handhaving. We gaan meer met de ondernemers in gesprek, maar op het gebied van openbare orde, leefbaarheid en veiligheid blijven we handhaven,” schrijven burgemeester en wethouders in een brief aan de gemeenteraad.
In najaar klaar
De gemeente gaat deze uitgangspunten verder uitwerken tot nieuw reclamebeleid. Dat gebeurt wederom met de betrokkenen. Volgens planning is dit nieuwe beleid in het najaar klaar.
Al 9 jaar zet de gemeente Groningen schapen in bij het korthouden van bermen en andere groengebieden. Vanaf woensdag 8 april zijn de ruim 300 Schoonebeekers en Veluwse heideschapen weer in de stad aan het werk.
Ze beginnen hun graasronde 's middags bij het Hoornse Meer. Net als altijd begeleidt herder Bouke Arends de dieren op hun ronden door de stad. De kudde maakt in ieder geval tot eind september deel uit van het stadsgezicht.
Ecologische bermbeheer
Deze manier van ecologisch bermbeheer is in 2007 voor het eerst in Groningen toegepast. Het beheer van bermen en taluds door schapen heeft als voordeel dat de structuur van de bodem verbetert. Zo kunnen nieuwe zaden kiemen en gaat de beplanting meer variatie vertonen. De schapen dragen zaden mee in hun vacht en verspreiden zo allerlei plantensoorten.
Volg de schaapsherder op Twitter
Net als voorgaande jaren houdt herder Bouke Arends belangstellenden via Twitter op de hoogte van het wel en wee van de kudde. Volg hem via twitter.com/StadskuddeGrunn.
De gemeente voert binnenkort betaald parkeren in op zon- en feestdagen in de binnenstad, de Hortusbuurt en Binnenstad-Oost. Dat gebeurt om de parkeerdruk op deze wijken te verminderen tijdens koopzondagen. In Groningen is het sinds 1 december 2014 elke zondag koopzondag.
Daarmee wordt het betaald parkeren op zon- en feestdagen vergelijkbaar met dat op alle andere dagen waarop de winkels open zijn. Bezoekers van de binnenstad, Hortusbuurt en Binnenstad-Oost moeten vanaf 1 juli op zondag tussen 12.00 en 17.00 uur betalen om hun auto te parkeren. Het besluit levert ook extra inkomsten op voor het gemeentelijk Parkeerbedrijf.
Kort parkeren
Verder voert de gemeente per 1 juli een hoger parkeertarief in voor kort parkeren in de Hortusbuurt en Binnenstad-Oost. Ook dit gebeurt om de parkeeroverlast voor bewoners te verminderen. Ze hebben last van overloop vanuit het centrum. Automobilisten die willen parkeren in de Hortusbuurt en Binnenstad-Oost moeten daarom € 2,30 per uur in plaats van € 1,80 per uur gaan betalen. Dat geldt straks tussen 9.00 en 22.00 uur.
Bezoekerspas
Veel bewoners hebben ook een bezoekerspas. Om hen tegemoet te komen, krijgen de houders van deze pas in de Hortusbuurt zes uur extra per week voor parkeren door hun visite. Er verandert door de maatregelen niets aan de parkeervergunningen voor bewoners.
B&W willen reizen via P+R-terreinen aantrekkelijker maken. Daarom onderzoeken ze maatregelen om de veiligheid, snelheid, gemak, comfort en beleving in 2016 te verbeteren. Eerst vindt onderzoek plaats naar wat er precies per terrein moet gebeuren.
Het college wil stad en regio bereikbaar houden. Zeker ook tijdens de ombouw van de Zuidelijke Ringweg. Met P+R-terreinen biedt de gemeente voorzieningen voor automobilisten die tot de rand van de stad willen rijden. Door hierna hoogwaardig openbaar- en fietsvervoer aan te bieden, vermindert het autoverkeer in de binnenstad.
Voorzieningen
Maar het gaat niet alleen om goed vervolgvervoer en voldoende parkeerplaatsen. Automobilisten zijn ook te ‘verleiden’ door een goede kwaliteit van voorzieningen en informatie. De P+R-reiziger en zijn wensen staan dan ook centraal tijdens het onderzoek. Concreet valt te denken aan wachtruimtes, verlichting, toiletten, bewegwijzering, reisinformatie en groen.
Krediet
Het gaat om de P+R-terreinen bij Haren/A28, Hoogkerk, Euroborg/P3 en Kardinge. B&W stellen de gemeenteraad voor om voor deze kwaliteitsimpuls een krediet van € 126.000 beschikbaar te stellen.
In Groningen loopt momenteel een proef met een warenmarkt op zondag. Die vindt tot het eind van het jaar elke eerste zondag van de maand plaats op de Grote Markt en Vismarkt.
Sinds december 2014 hebben winkels de mogelijkheid om elke zondag open te gaan tussen 12.00 en 22.00 uur. Ook de warenmarkt kan op zondag open, al voorziet de regelgeving nog niet in een zondagsmarkt. Daarom is er eerst een proef waarbij de gemeente en de Vereniging voor Ambulante handel willen kijken of het een succes blijkt.
Extra
De zondagsmarkt wordt ook op één extra zondag in november en elke zondag in december gehouden. Op de Grote Markt vindt de markt op zondag alleen aan de Zuidzijde plaats zodat de rest van de markt beschikbaar blijft voor evenementen. Daarnaast kunnen elke zondag snacks verkocht worden.
Evaluatie
De proef is al van start gegaan en duurt tot 1 januari 2016. Daarna volgt een evaluatie.
Draadloos Groningen stelt de komende 3 jaar gratis internet-toegang beschikbaar voor bezoekers aan de Groninger binnenstad. Vrijdag 28 juni activeerde wethouder Ton Schroor dit wifi-netwerk met een symbolische druk op de knop tijdens het symposium "De ICT organisatie in 2020” in de Martinikerk.
Het Wifi-netwerk kent een open infrastructuur waarover verschillende ICT-diensten kunnen worden aangeboden. Deze open infrastructuur moet dienen als voedingsbodem voor ICT-innovaties die passen bij de ICT-stad Groningen.
Draadloos Groningen
Het project Draadloos Groningen is in
2007 opgestart onder regie van het Akkoord van Groningen. Dat is het
strategisch samenwerkingsverband tussen de Hanzehogeschool Groningen, de
gemeente Groningen, de Rijksuniversiteit Groningen en het UMCG. Het
project is doorgestart door een samenwerkingsverband tussen het
Community Network Groningen en Wireless Generations. In deze nieuwe
samenstelling zal Draadloos Groningen BV ervoor zorgdragen dat de
oorspronkelijke doelstellingen worden nagestreefd.
De gemeente Groningen heeft de Citymarketing Trofee 2013 voor grote steden gewonnen. Dat is op het Nationaal Congres Citymarketing bekendgemaakt. Hiermee is Stad de beste citymarketing gemeente boven de 100.00 inwoners.
De jury waardeert Groningen vooral om de duidelijke keuzes die de gemeente maakt en het feit dat deze goed worden beargumenteerd. “Behaalde resultaten zijn relatief goed meetbaar en dienen als een goede basis voor de verdere strategie. De winnaar vaart al jarenlang een eigen koers en laat zich niet van deze koers afbrengen door incidenten en hypes”, aldus de jury.
Close finish
Het was een ‘close finish’.
Groningen werd eerst nipt voor Eindhoven en Den Haag. Bij de gemeenten
onder de 100.00 inwoners won Veenendaal boven Meppen en Gouda.
Jury
De jury stond onder leiding van Cees van
Bemmel, directievoorzitter Van Wijnen Holding BV. Verder jureerden Erik
Braun (universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam), Eric de
Kluis (hoofdredacteur Binnenlands Bestuur), Gaston Crolla, voorzitter
bestuur Netwerk Citymarketing en citymarketingexpert Thom Ummels.
De gemeente Groningen heeft sinds kort een feestmanager. Het gaat om
Thomas Faber. Het is zijn taak om het de organisatoren van stadsfeesten
makkelijker te maken en de feesten en festivals beter op elkaar af te
stemmen. Het stadsbestuur heeft dit besloten na een gesprek van de wethouders
Joost van Keulen en Jannie Visscher met de organisatoren. Het gesprek
was een gevolg van de reacties van de diverse organisatoren op de
omstreden nota ‘Feesten in Balans’. De organisatoren zijn tevreden en hopen dat de papieren rompslomp
rond de organisatie van feesten en festivals nu tot het verleden
behoort. Bron: OogTV
Winkeliers uit de Groninger binnenstad zijn benaderd met de vraag of ze in Enschede een zaak willen beginnen. Net als in veel andere plaatsen, kampt ook de binnenstad van Enschede met leegstand. Vastgoedondernemers, winkeliers en de gemeente Enschede hebben daarom gezamenlijk een wervingsactie opgezet, gericht op bijzondere winkels die Enschede niet heeft. Zoals antiekzaken en boekwinkels. Onder andere bij Antiquariaat Isis in de Folkingestraat in Stad viel onlangs een glanzende folder op de mat. Mede-eigenaar Lyseth Belt heeft hem al snel bij het oud papier gegooid, maar het zet haar wel aan het denken. Want dat de gemeente Enschede zich zo inzet om met kleine winkeliers de binnenstad levendig te houden, daar zou de gemeente Groningen wel wat van kunnen leren, meent Belt. Bron: RTV Noord
De Ebbingestraat kent inmiddels dertien kapperszaken. Veel ondernemers in het centrum kunnen het hoofd niet boven water houden en gaan failliet. Kapsalons lijken hierop een uitzondering. Volgens de kappers zelf heeft dat te maken met de versnippering van grote zaken naar kleine zelfstandige bedrijfjes, waardoor het aantal kappers op zichzelf nauwelijks stijgt. Daarnaast is haarverzorging handwerk en heeft daardoor geen last van invloeden van internet als webshops. Ook lijken mensen vaker een afspraak te maken voor een knipbeurt dan tien jaar geleden. Bron: OogTV
Als Groningen in 2022 de Floriade zou mogen
organiseren, dan zal de binnenstad van Groningen voor een belangrijk
deel als podium dienen voor het evenement. Onder andere de Martinikerk
en het Hoofdstation worden ingericht als paviljoens. Dat valt op te
maken uit het Bidbook dat deze week is overhandigd aan de Nederlandse
Tuinbouwraad (NTR). Het Suikerunieterrein moet het hoofdpodium worden, met als
blikvanger de Suikerkas. Dit industrieel monument wordt met een hoge kas
op het dak, omgebouwd tot levend Floriadelaboratorium. Dit laboratorium
toont de wereld en de toekomst van de land-en tuinbouw. Daaromheen
presenteren zich de thematische pijlers van de Floriade: Energy, Water,
Food en Health. Bloemen, bomen en planten ontbreken uiteraard niet. En die gaan via
de Floriadeloper langs het Hoendiep de verbinding vormen met het tweede
podium: de binnenstad van Groningen. Daar worden bestaande gebouwen
belangrijke paviljoens, zoals de Martinikerk en de hal van het
Hoofdstation. Maar ook is een prominente rol weggelegd voor het nog te
bouwen Groninger Forum en het Infoversum. Ook de regio moet bij het
evenement betrokken worden. Bezoekers moeten een bezoek kunnen brengen
aan kwekers, telers en projecten in het ommeland. De verwachting is dat het organiseren van de Floriade zo’n 77,3 miljoen
euro moet gaan kosten. Het evenement zal uiteindelijk 77,4 miljoen euro
opleveren, zo is de verwachting. De gemeente Groningen neemt daarvan 10
miljoen euro voor zijn rekening. De overige bedragen komen uit
opbrengsten van kaartverkoop, horeca, parkeren (ruim 45 miljoen),
bijdragen uit fondsen van Europa, Rijk, regio en provincies (10 miljoen)
en 12 miljoen wordt betaald door founders en sponsors. Naast groningen hebben ook Amsterdam, Almere en de regio Boskoop hun
bidbook aan de NTR overhandigd. Op 28 augustus brengt de
beoordelings commissie van de NTR een bezoek aan Groningen.In oktober,
tijdens de laatste week van de Floriade 2012 in Venlo, wordt duidelijk
wie in 2022 de Floriade gaat organiseren. Bron: GIC
Groningen gaat mogelijk overschakelen op een systeem
van ‘Stadsdistributie’. Daarbij leveren leveranciers hun goederen af bij
een centraal punt aan de rand van de stad. Vervolgens brengt de
stadsdistributeur met schone voertuigen de goederen naar de winkels en
bedrijven in de binnenstad. De gemeenteraad moet nog wel akkoord gaan
met een voorstel daartoe, en daarom is er woensdag eerst een
‘expertmeeting’. Doelstelling van de expertmeeting is het scherper in beeld
krijgen van de voor- en nadelen van het centraal organiseren van de
stadsdistributie. De expertmeeting begint om 20.00 uur in de oude
raadzaal in het stadhuis. Bij centrale stadsdistributie leveren leveranciers leveren hun
goederen af bij een centraal punt aan de rand van de stad. Vervolgens
brengt de stadsdistributeur met schone voertuigen de goederen naar de
winkels en bedrijven in de binnenstad. Door deze centrale aanpak zou het aantal bevoorradingsritten in de
binnenstad kunnen verminderen. Dit betekent minder verkeer in de
binnenstad en minder CO2-uitstoot. De gemeenteraad heeft voor de
expertmeeting sprekers uitgenodigd van:
- Connekt: een onafhankelijk netwerk van bedrijven en
overheden dat partijen verbindt om te werken aan duurzame verbetering
van de mobiliteit
- Binnenstadservice Nederland: een bedrijf dat de stadsdistributie verzorgt in
verschillende steden
- Transport en Logistiek Nederland en EVO: belangenbehartigers voor de
transportsector en de logistieke dienstverlening
- de Groningen City Club
De gemeenteraad heeft woensdag ingestemd met de komst van megastore
Telstar op het Sontplein, in de voormalige autogarage Van der Molen. De komst van Telstar zorgde voor de nodige discussie omdat de mode en
sportwinkel er voor zou zorgen dat er minder bezoekers naar de
binnenstad zouden komen. De Stadspartij probeerde de Raad nog te overtuigen om Telstar op het
Ciboga terrein te vestigen. Dat zou goed zijn voor de ontwikkeling van
dat gebied. Dit voorstel haalde het niet. Bron: OogTV
Winkelende Stadjers hoeven geen verplichte taks van 25 cent te betalen voor ieder tasje dat ze in winkels accepteren. De Partij voor de Dieren (PvdD) in de Groninger gemeenteraad wilde dat onder het motto ‘einde gratis draagtas’. Maar de gemeente zegt geen wettelijke mogelijkheden te hebben om zo’n tastaks verplicht te stellen.
Dus komt er ook niet op de kassabon te staan dat er 25 cent voor het tasje is betaald. Want ook dat was het plan van de PvdD. Het college van B&W staat wel sympathiek tegenover het doel van het idee: het terugdringen van de hoeveelheid afval en het stimuleren van hergebruik van draagtassen.
Vrijwilligheid
B&W zeggen via bijvoorbeeld de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de staatssecretaris Joop
Atsma van Infrastructuur en Milieu te gaan steunen in zijn streven om
gratis draagtasjes aan te pakken of zelfs helemaal af te schaffen.
“Steviger maatregelen dan vrijwilligheid zullen we indien nodig
bepleiten”, aldus B&W.
Linnen tasjes
De gemeente Groningen, die een duurzame
en milieubewuste gemeente wil zijn, doet al van alles om afval terug te
dringen. Zo deelt ze periodiek duurzame linnen tasjes uit aan Stadjers.
Sinds het begin van de actie in 2009 zijn er al ruim 12.000 van deze
‘In plaats van plastic’-tasjes uitgegeven.
De parkeerautomaten in de stad werken vanaf volgend jaar niet meer
met muntgeld. Alle bijna driehonderd parkeerautomaten worden vervangen
en werken dan alleen nog maar op pinpas, creditcard of chipknip. Overigens moet de gemeenteraad de verandering nog goedkeuren. Het
stadsbestuur is van plan om de parkeerautomaten in de eerste drie
maanden van 2012 te vervangen, omdat er dan relatief weinig geparkeerd
wordt. Door de digitale parkeermeters kan de stad jaarlijks zo’n 2,5 ton
besparen. Ze hoeven niet geleegd te worden, slijten minder snel en
trekken ook geen automatenkrakers aan. Ervaring in andere steden leert
dat zo’n vijf procent van de automobilisten die op straat zou parkeren
voor een parkeergarage kiest, waar nog wel met contant geld betaald kan
worden. Bron: OogTV
Deze nieuwe prullenbakken hebben de vorm van een lange buis. Hierdoor hebben ze een veel groter volume dan de huidige bakken. Ze verdwijnen grotendeels ondergronds; alleen de bovengrondse inwerpzuil is nog zichtbaar. Die inwerpzuil is speciaal ontworpen voor de gemeente Groningen. Hiermee wil de gemeente het centrum van de stad nog mooier en schoner maken. De werkzaamheden worden verricht van 14 t/m 24 juni en kunnen zorgen voor enige overlast (geluid/stremming). Een boorinstallatie moet de gaten boren. Bij de planning is zoveel mogelijk geprobeerd om overlast te voorkomen. De werkzaamheden duren maximaal drie uur per locatie.
Uiterlijk vanaf 1 juli kunnen de Wastelifts worden gebruikt. Kijk hier hoe de Wastelift werkt.
De overheid trekt vier miljoen euro uit voor extra reisinformatie
rond de stad. De provincies Groningen en Drenthe, de gemeente Groningen
en de Regio Groningen – Assen betalen samen twee miljoen. Het rijk
betaalt de rest. Langs de A7 en A28 komen digitale borden met informatie over de
situatie op de weg. Ter hoogte van de P+R terreinen bij Haren en
Hoogkerk komt voor eind 2012 jaar zogenoemde multi-modale
reisinformatie. Daarop staat of er nog parkeerplaatsen vrij zijn en over
hoeveel minuten de eerstvolgende bus daar vertrekt. Ook komen er extra camera’s langs de Zuidelijke Ringweg. De
verkeerscentrale in Wolfheze kan dan bij calamiteiten sneller ingrijpen.
Verder worden de verkeerslichten van het Julianaplein en Europaplein
beter afgesteld om de doorstroming op de ringweg te verbeteren. De
maatregelen hebben te maken met de toekomstige grote projecten rond de
Zuidelijke Ringweg, de aanleg van de tram en de herinrichting van het
stationsgebied. Bron: OogTV
Groningen krijgt in navolging van de grote steden in de
wereld een informatieve Capitool-reisgids. De makers van de reisgidsen,
een schrijver en een fotograaf, gaan de komende maanden een uitgebreide
inventarisatie doen in de stad van wat in de gids benoemd moet worden. De informatieve reisgidsen van Capitool zijn erg populair
onder hoogopgeleiden met belangstelling voor cultuurhistorie. Zo’n 12
procent van de bevolking boven de vijftien jaar gebruikt een
Capitoolgids bij reizen in binnen- en buitenland. De gidsen van Capitool
bevatten een combinatie van tekeningen, uitneembare kaarten, foto’s en
compacte teksten. Marketing Groningen, de provincie en de gemeente Groningen gaan de
totstandkoming van de gids op logistiek en financieel gebied steunen. Bron: GIC
Winkeliers in de stad kunnen vanaf dinsdag letterlijk afrekenen met
winkeldieven. Behalve een strafrechtelijke vervolging kunnen winkeliers
een schadevergoeding van 151 euro van de dader eisen. Dit bedrag dient ter compensatie van de tijd die winkeliers kwijt
zijn aan de aanhouding en de afhandeling van een winkeldief. Volgens
Martijn Wildeboer, regionaal adviseur van het Hoofdbedrijfschap
Detailhandel is een winkelier gemiddeld anderhalf uur tijd met het
afhandelen van een diefstal. “Daardoor deden winkeliers vaak niet eens
meer aangifte omdat of de diefstal te klein was, of het teveel tijd
kostte”, aldus Wildeboer. Met de regeling, dat een initiatief is van het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel, hoopt men winkeliers te ondersteunen en
tegemoet te komen. Deelnemende winkeliers zijn vanaf dinsdag te herkennen aan posters en
stickers op de winkelruiten. De afgelopen maanden heeft de regeling
proefgedraaid in de provincie Gelderland waarbij er een duidelijke
daling te zien was van het aantal winkeldiefstallen in de deelnemende
winkels. Staatssecretaris Fred Teeven van het Ministerie van Veiligheid
en Justitie vindt de nieuwe aanpak naadloos aansluiten op het beleid om
slachtoffers van criminaliteit de hand te reiken en daders sneller aan
te pakken. Bron: OogTV
Pas op waar je je fiets stalt in het centrum rond Koninginnedag. Vanaf 29 april 20.00 uur tot 1 mei 06.00 uur 2011 is het in een aantal straten verboden om je fiets of bromfiets buiten de daarvoor bestemde rekken te parkeren. Het gaat om de Poelestraat, Peperstraat, Grote Kromme Elleboog, Kleine Kromme Elleboog, Uurwerkersgang en Turftorenstraat. Met dit besluit willen burgemeester en wethouders deze straten beter bereikbaar houden voor politie, brandweer en ambulance. Rond Koninginnedag is er altijd veel uitgaanspubliek in de binnenstad. Tijdens die topdrukte zijn de Poelestraat, Peperstraat, Grote Kromme Elleboog, Kleine Kromme Elleboog, Uurwerkersgang en Turftorenstraat slecht bereikbaar voor de hulpdiensten. Samen met de wildgestalde fietsen kunnen er dan gevaarlijke situaties ontstaan. Dat willen B&W voorkomen.
Koopnachten in de zomer en in de winter
waarin de winkel de hele nacht open zijn. Gratis schoenenpoetsservice
voor bezoekers van de binnenstad. Een stadsgarderobe waar je je jas en
boodschappen even kunt achterlaten. De gemeente wil in samenwerking met Marketing
Groningen er alles aan doen om de komende periode waarin de Groninger
binnenstad door grote verbouwingen open ligt de binnenstad zo
interessant mogelijk te houden. Gastvrijheid moet in Groningen voorop staan,
vinden B&W van Groningen. Zo krijgen bezoekers een VIP-behandeling
met schoenenpoetsservice en de stadsgarderobe waar ze hun spullen even
kwijt kunnen. Verder zijn er talloze evenementen bedacht zoals een
Openlucht Filmfestival en een Braderie van Groningen om zo veel mogelijk
mensen naar de binnenstad te blijven trekken.
De Groninger binnenstad krijgt een garderobedienst voor
het uitgaand en winkelend publiek. Behalve hun jassen kunnen bezoekers
van de stad ook hun aankopen tijdelijk en tegen een kleine vergoeding
bij de garderobedienst in bewaring geven, zo meldt de vereniging van
binnenstadondernemers, de Groningen City Club (GCC). De stadsgarderobe wordt ondergebracht in een leegstaand pand
in de Poelestraat. Ook de tientallen jassen die ieder weekend
achterblijven in de Groningse horeca worden hier straks verzameld. Nu
nog moeten mensen die op zoek zijn naar hun verloren jas naar een
politiedepot buiten het centrum van de stad. Met de garderobe, die ook in de avonduren geopend zal zijn, willen de
Groningse binnenstadondernemers de gastvrijheid voor het winkelend
publiek vergroten. Bron: GIC
P+R Hoogkerk geopendP+R staat voor Park and Ride. Dat betekent: de auto op een parkeerterrein parkeren en met de Citybus verder reizen. De nieuwe Park & Ride ligt tussen de A7, de Drentselaan en de Groningerweg (N372). De P+R Citybus (lijn 4 en 24) rijdt zeven dagen per week naar het Centraal Station, het centrum en het UMCG. Daarnaast stoppen ook een aantal andere buslijnen bij P+R Hoogkerk. Lijn 82 rijdt bijvoorbeeld via P+R Hoogkerk naar het Martiniziekenhuis. Zodra de op- en afrit van de A7 gereed is, kan de bus de dagelijkse file passeren. Hierdoor ontstaat een snelle busverbinding naar Groningen-Zuid. Ook kunnen er dan nog meer bussen stoppen bij het P+R terrein.
P+R Hoogkerk opent met Zeshonderd parkeerplekken
P+R Hoogkerk heeft zeshonderd parkeerplekken. Op termijn kan dat aantal worden uitgebreid naar duizend. Er zijn ook fietsenstallingen en als de vorst uit de grond is, komt er een overdekte fietsenstalling met kluisjes. In de wachtruimte is een toilet en eind februari komen er in de wachtruimte zes dynamische reisinformatieschermen. Over drie weken komen bij de haltes dynamische reisinformatiepanelen. Er is ook aan sociale veiligheid gedacht: er is een verlichtingsplan, de groenstroken en bossages zijn uitgedund, de wachtruimte is zeer open van karakter en ’s avonds surveilleert een beveiligingsbedrijf regelmatig op het terrein.
Busbaan
Bij de ontwikkeling van P+R Hoogkerk vinden diverse projecten in samenhang met elkaar plaats: de aanleg van een busbaan (binnenkort gereed), een aparte op- en afrit van de A7 voor de bus (gereed in 2012) en de ontwikkeling van het natuurgebied ‘De Peizermaden’. Door de groene uitstraling past P+R Hoogkerk goed in het landschap rond het Eelderdiep. Het terrein is verdiept aangelegd en er is een dijkje om te voorkomen dat autolichten het natuurgebied in schijnen.
Op dit moment maken 2,5 miljoen mensen per jaar gebruik van de P+R terreinen.
Minder goed lopende winkelstraten in Groningen krijgen de komende twee jaar een winkelstraatmanager. Die gaat de winkelstraten, samen met de ondernemers, aantrekkelijker maken voor het winkelend publiek.
Het gaat in eerste instantie om de winkelstraten in het Ebbingekwartier, de winkelstraten rond het Damsterdiep, de Gelkingestraat, de Steentilstraat en de Oosterstraat. Deze straten trekken minder bezoekers dan gewenst. Problemen die er spelen zijn onder meer leegstand, verrommeling en soms zelfs onveiligheid.
Karakter
In samenwerking met de ondernemersverenigingen stelt de gemeente er een winkelstraatmanager aan. Zijn primaire taak is het aantrekkelijker maken en houden van deze straten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het tegengaan van leegstand en het creëren van een duidelijk karakter voor de winkelstraat. De winkelstraatmanager zal ook proberen om nieuwe ondernemers aan te trekken die passen bij het karakter van de straat. Andere speerpunten zijn: promotie, het versterken van de ondernemersvereniging, samenwerking met de politie en voorstellen doen voor verbeteringen van de openbare ruimte.
Winkelpand
Om meer winkelend publiek naar deze straten te trekken, roept het stadsbestuur ook twee nieuwe subsidieregelingen in het leven. De ene subsidie is voor het verbeteren van de kwaliteit van een winkelpand. De andere subsidie moet nieuwe ondernemers stimuleren om zich in de winkelstraat te vestigen.
Subsidieaanvraag
Naar verwachting gaat het project ‘winkelstraatmanagement’ eind 2010 van start. Het stadsbestuur trekt er 400.000 euro voor uit. Daarnaast loopt er een subsidieaanvraag van 120.000 euro bij het ministerie van Economische Zaken.
In het Stadhuis werd vanmiddag het nieuwe convenant Keurmerk Veilig Ondernemen ondertekend door de Regiopolitie, de Gemeente en de Groningen City Club. Sinds het eerste convenant is het werken, winkelen en uitgaan er aanzienlijk beter op geworden De partijen hebben de afgelopen jaren maatregelen genomen om het aantal winkelinbraken en overvallen terug te dringen en de brandveiligheid te vergroten. Om het veilig ondernemen in de Groninger binnenstad te vergroten werd in februari 2008 de zogeheten Overlastdonatie in Groningen geïntroduceerd. Ondernemers kunnen daarbij de schade die ontstaan is door winkeldiefstal, via de Stichting Overlastdonatie verhalen op de verdachte(n). Effectieve maatregelen uit het convenant zijn bijvoorbeeld overvaltrainingen voor ondernemers en hun medewerkers. Daarnaast heeft de politie bijeenkomsten georganiseerd waarin winkeliers leerden rooftassen en –jassen te herkennen. Nieuw is de bundeling van handhaving waar het gaat om kleine ergernissen als wildplassen, afval op straat werpen en grafitti. Het Keurmerk kent een landelijke certificering in de vorm van het toekennen van sterren. In het najaar van 2005 ontving Groningen een eerste ster; in 2007 volgde de tweede. Om te beoordelen of Groningen in aanmerking komt voor een derde ster, heeft onlangs een onderzoek plaatsgevonden. Bron: De Groninger Gezinsbode
Een student van de Hanzehogeschool onder de naam Grunnens Jong heeft een nieuwe versie van het Groninger volkslied gemaakt. Grunnens Jong is deze week begonnen met het verspreiden van de nieuwe versie van het Groninger volkslied in verschillende kroegen in de binnenstad van Groningen. Ralf Poelman van o.a. het gras van het Noorderplantsoen heeft het nummer ingezongen. De originele tekst en de melodie van Geert Teis is behouden en er is een zomerse dancebeat met samba invloeden aan toegevoegd. Het is een versie gemaakt voor en door jongeren met als doel het Groninger volkslied nieuw leven in te blazen. Er zijn namelijk veel studenten die van buiten Groningen hier komen studeren en nooit het Groninger volkslied te horen krijgen. Ook de kroegen hebben een behoefte aan een eigentijdse versie. Dit bleek wel toen de nieuwe versie van het volkslied voor het eerst in verschillende Groninger kroegen gedraaid werd. Het barpersoneel van Ome Co zei bijvoorbeeld dat ze al tijden op zo’n nummer aan het wachten waren. Het nummer wordt goed ontvangen door het publiek en het schreeuwt om meer aandacht. Grunnens Jong heeft grootse plannen om het nummer de plek te geven die het verdient, hierover later meer. Bron: GIC https://www.yousendit.com/download/cmczRFFjTkxuSlIzZUE9PQ
Bron: OogTV
De gemeente Groningen verruimt het beleid voor terrassen. Horecaondernemers mogen vaker hun terras openen en deze in de winter ook verwarmen. Ook wil de gemeente meer terrassen langs de Diepenring realiseren. Er is voortaan geen verschil meer tussen winter- en zomerseizoen, waardoor het in principe aan de ondernemer wordt overgelaten of een terras open gaat of niet. Wel moeten ze aan strikte voorwaarden voldoen, zoals het duurzaam verwarmen van het terras. Schotten en andere afscheidingen blijven taboe. Met het oog op de komende opknapbeurt van de Diepenring, wil de Stad meer terrassen langs het water, maar dan alleen in de zomer. Vanwege de slechte invloed op het milieu verzette
GroenLinks zich tevergeefs tegen de buitenverwarming die met de
winterterassen gepaard gaan. Hier ging de Gemeenteraad niet in mee.
Bron: OogTV
De Binnenstad van Groningen wordt als steeds veiliger ervaren door winkeliers en bezoekers. Dit blijkt uit de Thermometer Binnenstad, waarin de gemeente aangeeft hoe het centrum beter kan worden gemaakt. Zo wordt er ook strenger toegezien op zwerfvuil en allerlei kleine overtredingen. De gemeente laat dit jaar vier nieuwe Uriliften plaatsen. Dat zijn urinoirs die overdag de grond in zakken. Ook de Urilift aan de kop van de Poelestraat moet in verband met de verbouwing van de Oostwand worden verplaatst naar elders op de Grote Markt. |
|
Het succes van de Citybus wordt steeds groter. In één jaar tijd zijn een half miljoen mensen meer mensen met de Citybus gereisd, een toename van veertig procent. De groei komt volledig voor rekening van lijn 22 vanaf P&R-Haren naar de Sontweg. Regelmatig staat P&R Haren/A28 vol, vooral op koopavonden en zaterdagen. In totaal reisden een kleine anderhalf miljoen mensen in 2008 met de Citybussen lijn 21 (Peizerweg), 22 (Sontweg) en 23 (Zaanstraat). Op de lijnen 21 en 23 is sprake van een forse afname van het aantal reizigers. Uit cijfers van het OV-bureau Groningen-Drenthe blijkt dat er sprake is van een daling van het aantal busreizigers met twee procent. Het aantal afgelegde reizigerskilometers is wel met anderhalf procent gestegen. Bron: Gemeente Groningen
Het vinden van een plekje was niet makkelijk, vertelde Jannie Visscher. Boven de grond is het vol in de binnenstad, en onder de grond is het nog veel voller. Daar ligt een groot aantal kabels, leidingen en buizen. “We zijn blij dat de Muziekschool zo enthousiast reageerde op deze nieuwe boom voor hun gebouw.” De meeste bomen worden dit voorjaar geplant. De laatste verrijzen in het najaar van 2009.
Na een uitgebreide proef met gedimde straatverlichting in een paar straten in de Binnenstad van Groningen wordt dit voorjaar begonnen met de uitbreiding hiervan. Op 15.000 straatlantaarns wordt een dimmer gemonteerd die de verlichting vanaf 23.00 uur tot 06.00 uur met vijftig procent dimt. Als aan het eind van 2010 alle dimmers zijn aangebracht levert dit een besparing op die gelijk staat aan het jaarlijkse energieverbruik van driehonderd huishoudens.